Ga voor goed voelen

Een impuls voor meer plezier

Beleef wat je doet en meemaakt!

We doen zoveel op de automatische piloot en vergeten echt te beleven en voelen wat we doen.
Hoe sta of zit je tijdens je werk. Richt je je aandacht veel op de ander, naar buiten.
Heb je aandacht naar je innerlijk, je lichaam en hoe het is in je hoofd.
Hoe loop je door de dag? moe, futloos, gejaagd of actief, vrolijk en vol energie?
Mopper en klaag je veel of hoor je jezelf vaker ook (innerlijk) lachen?
Benut je de lunch als een moment ter ontspanning en smaken proeven?
Neem je vaker de trap of kies je voor de lift?

Aandacht

Meer aandachtig (be)leven. Hier kun je makkelijk en eenvoudig verandering in maken
door te beginnen met meer momenten aandachtig bij jezelf aanwezig te zijn.
Dagelijks meerdere kwaliteit momenten met jezelf en je de
vraag te stellen wat doe ik en wat ervaar ik in mijn lichaam op dit moment, hoe adem ik.

Be-leven  en passie is de sleutel naar een leven met meer plezier en energie.

 

Vitaliteit en bewegen zijn grote maatjes

Kom in beweging en ontspan tijdens het bewegen, dit is cruciaal voor je goed voelen.
Rek en strek je lichaam vaker op een dag en adem bewuster.
Lichamelijke ontspanningsoefeningen zijn eenvoudig met een groot effect op je goed voelen.
En varieer hiermee: je lichaam zal er dankbaar voor zijn en meer van het geluksstofje
serotonine aanmaken. Dit stofje zorgt ervoor dat je opgewekt bent.
Stap vaker naar buiten voor een wandeling en geniet van het buiten zijn.

Bewust bewegen oftewel bodyful bewegen
Qigong en qigong-yoga kan ik je van harte aanbevelen.
Meld je aan voor een introductie qigong of qigong in combinatie met yoga
en ervaar wat dit met je lichaam doet.


Je lichaam, je kostbaarste!

Een gezond lichaam is echt je kostbaarste goed.
Of je je cellen krachtiger of zwakker maakt, hangt voor een belangrijk deel af van wat je eet.
Je cellen bouwen zich op met de voedingstoffen die je in je mond stopt.

Je lichaam is constant in verandering. Vernieuwing van miljoenen nieuwe cellen en miljoenen cellen
sterven elke seconde af. Ja, elke seconde vernieuwen een deel van je lichaam en je organen
en ook je skelet zich. En weet je hier heb je meer invloed op dan je misschien denkt.
Hoe dan! Wel door voedingstoffen te eten, positieve innerlijke dialoog en
balans van ontspannen versus spanning.
Lichamelijk en mentale druk van veel moeten brengt spanning en stress in lichaam en hoofd.
Het vele moeten (thuis, werk, relatie, vriend(in) en hobby) en daarbij de druk om alles zo perfect doen.

Onderschat ook niet de interne dialoog, het gesprek dat iedereen met zichzelf heeft en
hoe je jezelf beziet, beleefd. Heb je veel passie voor jezelf en zie je makkelijker
uitdaging en mogelijkheden i.p.v. obstakels op je pad.
Dit is van sterke invloed op je lijf en de vernieuwing van je cellen.
En ook de fysiek interne communicatie via de zenuwbanen naar de organen is een proces
dat mede bepaald met welk gevoel je in het leven staat,
ontspannen of gespannen, druk in je lijf.


Je bent echt wat je drinkt en je bent wat je eet.

Voeding heeft echt veel invloed op de constitutie (fysieke lichaam), conditie en je goed voelen.
Voeding is één van de vier basisbehoeften van het leven, naast ademhaling,
drinken van water en slaap/rust (ontspanning).
Eet meer puur. Pure voeding is mijden van pakjes en fabrieksbaksels.
Ga voor de voedingstoffen niet voor calorieën. En varieer met voeding:
je lichaam heeft heel veel verschillende voedingsstoffen nodig.
Ga voor meer gezonde vetten, ja eet meer gezonde vetten
(roomboter, kokosolie, koolzaadolie, lijnzaad en noten) je cellen hebben ze
hard nodig. Eet minder koolhydraten als pasta, brood, granen en muesli.
Eet voedingstoffen voor het goed functioneren van het alle systemen o.a. het spijsverteringssysteem,
voor de hormonale gezondheid, voor de opbouw en onderhoud
van het lichaam, voor aanmaak van energie, weerstand (immuniteit) en het zelfgenezend vermogen.

“Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”
een uitspraak van Hippocrates is nog steeds van gezondheidsbelang.

 

Eet meer verse groenten en gezonde vetten als ongebrande noten, roomboter en kokosolie .
Verminder koolhydraat-rijke voeding (suiker, zetmeel).
Noten, voordat je ze gebruikt is het aan te raden om ze een nachtje te laten weken.
Hierdoor wordt het enzymenlaagje dat om de noten zit eraf geweekt.
Dit maakt ze makkelijker verteerbaar en belangrijk hiermee wordt ook het fytinezuur verwijderd.
Fytinezuur belemmert de opname van vitamines en mineralen in je darmen.
Of rooster de ongebrande noten zelf licht.
Maak regelmatig ook een plekje voor zaden en pitten als lijnzaad dat rijk is aan
alfa-linoleenzuur (ALA), een essentieel omega 3-vetzuur.
In een gezond lichaam wordt dit ALA deels omgezet naar de nog belangrijkere vetzuren EPA en DHA.
Deze vetzuren bevatten krachtige ontstekingsremmers. En ook lijnzaad voor extra vezels
naast de vezels van groenten. Vezels een must voor je darmen en darmflora.
Een theelepel vers gemalen lijnzaad half uur weken in een kopje water (zet in de koelkast)
en drink het op. Doe het het best in de ochtend.
Koop heel lijnzaad en maal het zelf met een koffiemolen.

Water: begin de dag met een groot glas heet water. Dus theewater zonder thee.
Drink tussen de maaltijden een groot glas water.

Ga voor aandacht en gun jezelf het beste en comfort!